Opplæring og hjelpemidler
Her finner du opplæringsmateriell og andre hjelpemidler som e-læringskurs, flyers på ulike språk og referater fra møter med næringslivet.
E-læringskurs om Digitoll
I lenken under finner du ulike e-læringskurs om Digitoll.
Alle kurs om Digitoll (e-læring)
Veiledningsguide for Digitoll
Informasjon til norsk næringslivs underleverandører/samarbeidspartnere
For å støtte overgangen til Digitoll har Tolletaten utformet et brev som bransjen kan bruke som offisielt referanseskriv. Leverandører i Europa, som ofte sender varer før informasjon, må nå sikre at riktige opplysninger formidles til norske selskaper. Lenken til brevet forklarer de nye kravene om deklarering senest ved grensepassering.
Vi håper dette bidrar til å nå varemottakere, leverandører og transportører i utlandet, og til å skape fremdrift. Tolletaten vil også dele brevet i sine internasjonale nettverk.
Flyers om Digitoll på forskjellige språk
- English - What is Digitoll?
- Bulgarian - What is Digitoll?
- Lithuanian - What is Digitoll?
- Turkish - What is Digitoll?
- Polish - What is Digitoll?
- Romanian - What is Digitoll?
- Russian - What is Digitoll?
- German - What is Digitoll?
- Ukrainian - What is Digitoll
Ressursgruppemøte næringslivet
Referater fra møter med næringslivet
Utvidet support for Digitoll
Næringslivsaktører som bruker Digitoll kan få teknisk og faglig support via Tolletatens Kontaktsenter.
For å møte næringslivets behov for utvidet tilgjengelighet, har vi etablert en vaktordning. Telefonlinjen (22 86 03 12) er nå betjent:
- Mandag–torsdag: 15.30–21.00
- Søndag: 14.00–21.00
Merk: På fredager etter 15.30 og utenfor disse tidene, er Kontaktsenteret stengt.
Utenom ordinær åpningstid (08.00–15.30 på hverdager) blir du møtt av en talemelding. For Digitoll-relaterte henvendelser må du foreta et tastevalg (12). Dette opplyses ikke i meldingen for å sikre at kun relevante saker blir behandlet.
Webinarer
Tidligere webinarer om Digitoll
Kom i gang med Digitoll
Hva skjer fremover?
Spørsmål og svar
Oppdatert: 6.12.2024