Opplæring og hjelpemidler

Her finner du opplæringsmateriell og andre hjelpemidler som e-læringskurs, flyers på ulike språk og referater fra møter med næringslivet.

E-læringskurs om Digitoll

I lenken under finner du ulike e-læringskurs om Digitoll.

a11y-title

Alle kurs om Digitoll (e-læring)

Veiledningsguide for Digitoll

Informasjon til norsk næringslivs underleverandører/samarbeidspartnere

For å støtte overgangen til Digitoll har Tolletaten utformet et brev som bransjen kan bruke som offisielt referanseskriv. Leverandører i Europa, som ofte sender varer før informasjon, må nå sikre at riktige opplysninger formidles til norske selskaper. Lenken til brevet forklarer de nye kravene om deklarering senest ved grensepassering.

Vi håper dette bidrar til å nå varemottakere, leverandører og transportører i utlandet, og til å skape fremdrift. Tolletaten vil også dele brevet i sine internasjonale nettverk.

Flyers om Digitoll på forskjellige språk

Ressursgruppemøte næringslivet

a11y-title

Referater fra møter med næringslivet

Utvidet support for Digitoll

Næringslivsaktører som bruker Digitoll kan få teknisk og faglig support via Tolletatens Kontaktsenter.

For å møte næringslivets behov for utvidet tilgjengelighet, har vi etablert en vaktordning. Telefonlinjen (22 86 03 12) er nå betjent:

  • Mandag–torsdag: 15.30–21.00
  • Søndag: 14.00–21.00

Merk: På fredager etter 15.30 og utenfor disse tidene, er Kontaktsenteret stengt.

Utenom ordinær åpningstid (08.00–15.30 på hverdager) blir du møtt av en talemelding. For Digitoll-relaterte henvendelser må du foreta et tastevalg (12). Dette opplyses ikke i meldingen for å sikre at kun relevante saker blir behandlet.

Webinarer

a11y-title

Tidligere webinarer om Digitoll

Kom i gang med Digitoll

Hva skjer fremover?

Spørsmål og svar

Oppdatert: 6.12.2024