Hva skjer fremover?

Digitoll blir obligatorisk i 2026. På denne siden finner du informasjon om hvilke endringer som skjer fremover.

Revidert innføringsplan for Digitoll

Overgangsperioden for digital melde- og opplysningsplikt og deklarasjonsplikt senest ved grensepassering (Digitoll) forlenges til 2026.

På bakgrunn i innspill fra høring 4 om Digitoll og dialog med en rekke næringslivsaktører og NHO LT, har Tolletaten besluttet å gjøre endringer i gjennomføringsplanen for Digitoll og avvikling av direktekjøringsordningen. Tolletaten har forståelse for at innføringen er tid- og ressurskrevende for næringslivet og har derfor besluttet å forlenge overgangsperioden utover 1.4.2025. Samtidig deler vi innføringen i to trinn:

  • Trinn 1: Krav til digital oppfyllelse av melde- og opplysningsplikten, fra 1.2.2026
  • Trinn 2: Krav til deklarasjon senest ved grensepassering, og avvikling av direktekjøringsordningen fra 1.9.2026

Frem til 01.9.26 vil det være mulighet for at henvisning til varene ved grensepassering enten kan gjøres ved å oppgi identifikasjon til innførselsdeklarasjonene, eller til tollagerholders godsregistreringsnumre. Muligheten for henvisning til godsregistreringsnummer vil gjøres tilgjengelig for bruk i Digitoll i løpet av november 2024 for de som ønsker å ta dette tidlig i bruk, men vil opphøre når trinn 2 iverksettes. 

Det det vil alltid være mulig, og anbefalt, å bruke Digitoll fullt ut med deklarasjon før grensepassering og oppgi referanse til deklarasjon og valgt tollprosedyre i melding om forsendelse.

Forhåndsvarsling fra tredjeland/ICS2:

  • Alle som behandler og frakter gods fra tredjeland (land utenfor EUs sikkerhetssone) påvirkes av ICS2.
  • Fra 3. juni 2024 må alle som behandler og frakter varer fra tredjeland med båt, bil, flyfrakt, post og ekspress og jernbane bruke ICS2 til forhåndsvarsling.
  • Fra 4. desember 2024 må alle som sender informasjon for sjø på forsendelsesnivå (house filers) bruke ICS2 til forhåndsvarsling.
  • Fra 1. april 2025 må alle som behandler og frakter varer fra tredjeland via vei og tog bruke ICS2 til forhåndsvarsling.

Melde og opplysning:

  • Alle virksomheter som transporterer varer inn til Norge kan benytte Digitoll/melde og opplysning.
  • Registrering i Enhetsregisteret med norsk organisasjonsnummer (eventuelt NUF-nummer) er nødvendig.
  • Digital melde- og opplysningsplikt fra 1. februar 2026Som første endringstrinn innføres plikt til å oppfylle melde- og opplysningsplikten digitalt (01.02.2026). Formålet med digital levering av opplysninger er å gi Tolletaten oversikt over hvilke varer som ankommer landet, med hvilket transportmiddel, hvor og når. Systemstøtte for digital levering er tilgjengelig for bruk på alle transportformer i henhold til gjennomføringsplanen.
  • Det finnes mange ulike systemleverandører som tilbyr integrasjon med Tolletatens API. Egenutviklet programvare kan også brukes.


Deklarering:

  • Digitoll/deklarering skal brukes av alle som transporterer varer inn til Norge.
  • Direktekjøringsordning avvikles 1. september 2026. Dagens direktekjøringsordning, der varer kan kjøres direkte til varemottaker og deklareres inntil 10 dager etter grensepassering avvikles 01.09.2026. Da vil det innføres plikt til å sende inn deklarasjon før eller ved grensepassering. Formålet med avviklingen er å sikre at Tolletaten mottar vareopplysninger før eller senest ved grensepassering.
  • Innsending av deklarasjoner skjer som før i TVINN og NCTS ved transittering.
  • Næringslivet må forholde seg til to innsendingsløp, ett i TVINN /NCTS og ett i Digitoll.
  • Her finner du veileder for deklarering i TVINN


Unntak ved bruk av Digitoll

Fra 1. januar 2024 innføres kravet om at VOEC-forsendelser må meldes digitalt til Tolletaten før ankomst til Norge. Meldingen kan leveres i løsningen for digital melde og opplysning (MO). Samtidig er det foreløpig ikke et krav at øvrige sendinger skal meldes digitalt. Dette gir noen utfordringer for transporter som bringer med seg både VOEC-sendinger og andre sendinger som ikke er meldt digitalt.

Oppdatert: 6.12.2024