Du er registrert. Hva nå?
Veiledning for å komme i gang med Digitoll
Etter at du har registrert virksomheten din i Digitoll gjenstår det noen trinn til før alt er klart til bruk. Vi anbefaler at du tar kontakt med systemleverandøren din for hjelp i denne prosessen. Oppstår det utfordringer underveis, kan du kontakte oss eller se ofte stilte spørsmål og svar som du finner nederst på siden.
Har du ikke registrert virksomheten din i Digitoll enda? Registrer deg nå
Verifisering i Maskinporten
For at du skal få lov til å sende data direkte til våre systemer, må vi være helt sikre på hvem du er og at du har fått tilgang til grensesnittet vårt. Virksomheten din må derfor være autentisert før du kan sende noe til oss. Vi bruker til denne autentiseringen. For at din virksomhet skal kunne bruke Maskinporten må du ha et
1. Skaffe virksomhetssertifikat
For å få virksomhetssertifikat må bedriften være registrert i Enhetsregisteret med norsk organisasjonsnummer.
Velg en av følgende leverandører som er godkjent for å utstede virksomhetssertifikater:
2. Teknisk integrasjon i Maskinporten
Når virksomhetssertifikat er på plass og mdu har fått godkjent søknad om tilgang til Digitoll-API kan du sette opp integrasjon mot Maskinporten. Vi anbefaler dere å få bistand fra systemleverandør til å gjennomføre integrasjon med Maskinporten.
3. Sende inn data
Enkelt forklart skal du gjennom egne meldinger sende inn informasjon om transportmiddelet og de varene det bringer med seg. Melde- og opplysningsinformasjon sendes via Tolletatens API. Deklarasjonene for Digitoll skal sendes til ekspedisjonsenhet 441002 i TVINN.
I nedtrekksmenyen under finner du en detaljert forklaring på innholdet i meldingene du skal sende.
Meldingen som omhandler transporten skal inneholde informasjon som unikt identifiserer transportmiddelet.
- For et kjøretøy vil dette være registreringsnummeret/kjennemerker og nasjonalitet.
- For et luftfartøy vil det som regel være rutenummeret i kombinasjon med dato.
Videre må det følge med informasjon om forventet tid og sted for grensepassering samt informasjon som identifiserer ansvarlig fører av transportmiddelet.
Det må være med informasjon som gjør at vi er i stand til å forstå hvilke varer et bestemt transportmiddel bringer med seg.
Informasjon om forsendelser sendes i egne meldinger og disse kobles sammen med referanser som knytter sammen transport og forsendelser. Det betyr at i melding om transport må det finnes en liste over referanser som matcher referansene i meldingene om forsendelser.
Nå vet du at den må inneholde en referanse som knytter den til riktig transport. I tillegg er det her du legger inn informasjon om selve sendingen.
Sentrale informasjonselementer er avsender, mottaker, vekt, mengde og varebeskrivelse. Meldingen må også inneholde informasjon om hvilken tollprosedyre du har tenkt å underlegge sendingene når de fraktes over grensen. Hvis du for eksempel har valgt prosedyren overgang til fri disponering, må legge inn deklarasjons-id fra TVINN. Har du valgt prosedyren transittering, må du legge inn MRN-nummer til transitteringsdeklarasjonen.
Når sendingen fraktes på landevei og kommer inn over en grenseovergang fra Sverige må du også opplyse om hvilken tollprosedyre sendingene er underlagt fram til grensen. Eksempler på dette er eksport eller transittering gjennom NCTS.
Årsaken til at du må fortelle oss om tollprosedyre er todelt:
- Det er krav i Vareførselsloven at tollprosedyre må oppgis før eller senest ved ankomst til grensen.
- Når transporten innpasserer til Norge er det en forutsetning at Tolletaten vet hvilke deklarasjoner vi skal ekspedere, hvilke eksportdeklarasjoner vi skal avslutte og hvilke transitteringsdeklarasjoner vi skal grensepassere eller fullføre.
Fremdeles usikker på hvilke informasjon som skal sendes, og hvordan informasjonen skal sendes? Du finner en detaljert beskrivelse her
Virksomheter som bruker tollrepresentant (speditør) til tollbehandling, må ikke selv sende inn informasjon, men er ansvarlige for at tollrepresentant mottar opplysninger i god tid. Ta kontakt med speditør for å avklare hvilke opplysninger de trenger fra deg og til hvilke tidspunkt.
Testing og opplæring
For at virksomheten skal være i stand til å levere påkrevd informasjon før transporten og varene ankommer grensen må du teste at dere har tilgang til dataelementene som kreves.
Dersom du behøver å informere andre aktører i verdikjeden din om hvilke krav Tolletaten stiller kan du benytte dette skrivet på engelsk.
Tolletaten tilbyr møter for verifisering av innsendinger i API-ene for systemleverandører og næringslivsaktører som utvikler egne grensesnitt til Tolletatens API. Før et slikt møte kan avtales må egen løsning være utviklet og testet internt. Man vil på forhånd få en beskrivelse med caser som skal testes. Før møtet må aktørene ha requester klare slik at man i møtet raskt kan sende inn det man ønsker å teste, og få det verifisert av Tolletaten.
Vi oppfordrer aktører som vil teste flere av API-ene til å gjøre det i samme møte om mulig. For spørsmål om test, eller booking av testmøte ta kontakt på [email protected] for å booke møtet.
Næringslivsaktører som benytter en systemleverandør, kan avtale test i deres systemer direkte med leverandøren.
4. Når transporten ankommer grensen
Hva som må gjøres når transporten ankommer grensen, avhenger av hvilke transportmåte som er valgt.
Når transporten ankommer grensen
Trenger du hjelp?
Send oss en e-post
Se ofte stilte spørsmål og svar
Oppdatert: 16.12.2024