Spørsmål og svar om Kvoteappen

Spørsmål og svar om Kvoteappen

Ofte stilte spørsmål

Hva er Kvoteappen?

Kvoteappen er Tolletatens app der du kan sjekke kvoten og fortolle varer du har med deg til Norge i tillegg til den toll- og avgiftsfrie kvoten. I den nye versjonen av Kvoteappen kan du fortolle andre varer i tillegg til alkohol og tobakk.

Hvor finner jeg Kvoteappen?

Kvoteappen kan lastes ned på alle smarttelefoner og nettbrett med iOS eller Android operativsystemer. Du må ha iOS-versjon 11.0 /Android-versjon 5.0 eller nyere for å kunne laste ned. Gå til App Store / Google Play og søk på «Kvoteappen» eller «Tolletaten». Kvoteappen er gratis å laste ned. 

Hvordan fungerer Kvoteappen?

Det er to funksjoner:

  1. «Over kvoten»
    Her legger du inn bare de varene du selv vet er over kvoten, og betaler avgiften for disse ved å legge til et betalingskort eller betal med Vipps. Når betalingen er bekreftet mottar du en kvittering og kan passere på grønn sone når kvitteringen blir gyldig.
  2. «Usikker?»
    Her legger du inn alle varene du har med, og appen regner ut om du er innenfor eller over kvoten. Om du er over kan du se hvor mye det vil koste å fortolle og gå videre til betaling.

I tillegg finner du informasjon om regler og vilkår, kvoten og verdigrensen, betalingskort og kontaktinformasjon i appen.

Du kan fortolle opp til 48 timer frem i tid. Da legger du inn tidspunktet du ønsker å passere grensen, og kvitteringen blir gyldig i 2 timer fra dette tidspunktet.

Hva skjer ved en tollkontroll?

Ved tollkontroll viser du frem kvitteringen du har mottatt i appen til tjenestemann.

Hva gjør jeg hvis jeg blir forsinket og kvitteringen er utgått når jeg ankommer grensen?

Ta kontakt med Tolletaten på rød sone.

Hva gjør jeg om jeg har valgt å fortolle frem i tid, og blir forsinket eller ankommer grensen før kvitteringen blir gyldig?

Ta kontakt med Tolletaten på rød sone.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke mottar kvittering i Kvoteappen ved betaling med Vipps og det er reservert/trukket flere beløp fra min konto?

Når du betaler via Vipps, er det viktig at du sjekker om kvitteringen vises i Kvoteappen under «Mine fortollinger» etter å ha bekreftet betaling i Vipps. Hvis du får en feilmelding eller ikke ser kvitteringen i oversikten over kvitteringer, har du ikke blitt trukket, men beløpet kan være reservert i Vipps. Reservasjonen løses automatisk. Opplever du å ikke motta kvittering i Kvoteappen kan du prøve på nytt til du mottar kvittering i Kvoteappen eller ta kontakt med Tolletaten på rød sone for fortolling. Sjekker du under «Historikk» i Vipps-appen vil reserverte beløp vises med betalingsstatus «Godkjent». Er beløpet trukket vises betalingsstatus «Penger sendt». Er beløpet kansellert eller avslått vil det fremkomme som «Kansellert» eller «Betaling avslått».

Hvordan vet jeg at fortollingen er fullført?

Du vet at fortollingen er fullført når du har mottatt kvitteringen i appen.

Hva gjør jeg hvis telefonen er tom for strøm?

Det er ditt eget ansvar å sikre at du har strøm på telefonen, og at det er mulig å vise kvitteringen ved grensepassering. Hvis du er tom for strøm, må du derfor lade telefonen slik at kvitteringen kan leses ved grensepasseringen.

Hva gjør jeg dersom jeg har gjort en feil og fortollet for mye i appen?

Dersom du har tastet inn feil opplysninger som gjør at du har innbetalt et for høyt avgiftsbeløp, kan du søke om tilbakebetaling.

For å søke om tilbakebetaling må du kontakte Tolletaten på rød sone før du passerer ut av kontrollsonen. Bruk dette skjemaet.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke får gjennomført fortollingen i appen, og har med meg mer enn kvoten?

Da må du gå på rød sone og fortolle varene i ekspedisjonen. Satsene vil være de samme.

Hvor kan jeg passere grensen etter å ha fortollet med appen?

Har du fortollet med Kvoteappen kan du passere grensen der du måtte ønske. Dette gjelder også grenseoverganger der Tolletaten normalt ikke er stasjonert, som ankomst med lystbåt, ubetjente grenseoverganger på landevei, ankomst med tog, altså alle grenseoverganger.

Er Kvoteappen tilgjengelig på andre språk?

Ja. Kvoteappen er tilgjengelig på bokmål, nynorsk, engelsk og tysk. For å endre språket i appen må du gå til innstillinger på telefonen og oppdatere språket.

Hvorfor finnes ikke Kvoteappen for Windows-telefoner?

Vi har ikke prioritert utvikling på Windows-telefoner ettersom vi må prioritere med begrensede ressurser og den store brukermassen befinner seg på iOS og Android. Vi vil like fullt følge med på utviklingen av Windows-teknologien og brukerandelen.

Hvorfor er det få valg for snus og tobakk i kvotekalkulatoren?

Det er noen begrensninger i varetyper i kvotekalkulatoren av hensyn til kompleksiteten og hurtigheten i utregningen (kalkulatoren skal både ta hensyn til bytteregler, to personer og alltid finne billigste alternativ). Om du ikke finner din varetype i kvotekalkulatoren kan du bruke «Over kvoten» hvor det er flere valg og i tillegg egendefinert mengde («annen mengde»).

Oppdatert: 4.12.2024