Behandling av personopplysninger i chat og chatbot

Behandling av personopplysninger i chat og chatbot

Før du starter chatten ber vi deg lese Tolletatens personvernerklæring som beskriver hvordan vi behandler opplysningene dine.

For å sikre personvernet ditt er det viktig at du ikke skriver personopplysninger som gjør at vi kan identifisere deg, eller andre, i chatten. Personopplysninger kan være for eksempel navn, fødselsdato, adresse, saksnummer og helseopplysninger.

Du møter først chatboten Tolliver, men kan gå videre for å chatte med en veileder under åpningstider hvor veileder er tilgjengelig.

Lagring og sletting

Vi lagrer chatten og bruker den i arbeidet med å gjøre chatboten Tolliver bedre:

  • Spørsmålene du stiller i chatboten lagres i 30 dager.
  • Hvis du har chattet med chatboten, lagres spørsmålene du har stilt i 30 dager. Dialogen med svar og veivalg lagres ikke.
  • Hvis du har chattet med en veileder, lagres denne i 31 dager og blir deretter automatisk slettet.
  • Alt av tall i chatboten blir anonymisert. Det betyr at hvis du skriver inn f.eks. fødselsnummer, blir dette slettet i chatboten. I chatten blir ikke tall automatisk slettet.

Oppdatert: 4.11.2024