Beskytt deg mot nettsvindel og falske henvendelser

Beskytt deg mot nettsvindel og falske henvendelser

Nettsvindel og falske henvendelser er dessverre en stadig økende trussel, og det er tilfeller der svindlere har utgitt seg for å være fra Tolletaten.

Disse bedrageriene har ofte som mål å lure folk til å oppgi personlig informasjon eller utføre betalinger. Det er vanskelig å forhindre at noen utgir seg for å være fra Tolletaten, men det finnes ting du kan gjøre for å beskytte deg selv og håndtere situasjonen hvis du blir rammet.

  1. Vær skeptisk: Vær alltid på vakt når du mottar uventede e-poster eller SMS-er, spesielt hvis de ber om personlig informasjon eller betalinger. Tolletaten ber sjelden om slike opplysninger via elektroniske meldinger.
  2. Sjekk avsenderadressen: Undersøk avsenderens e-postadresse eller telefonnummer grundig. Svindlere forsøker ofte å få disse detaljene til å ligne mest mulig på de ekte adressene og numrene, men om du ser godt etter kan du finne uoverensstemmelser.
  3. Ikke klikk på lenker: Ikke klikk på lenker eller åpne vedlegg fra ukjente avsendere. Dette kan installere skadelig programvare på enheten din.
  4. Kontakt Tolletaten direkte: Hvis du er usikker på legitimiteten til en melding eller annen type henvendelse, ta kontakt med Tolletaten direkte. Ikke bruk kontaktinformasjonen som eventuelt gis i den mistenkelige meldingen.
  5. Rapporter mistenkelig aktivitet: Mottar du falske meldinger fra noen som utgir seg for å være fra Tolletaten, vil vi at du rapporter det til oss så snart som mulig. 
  6. Beskytt personlig informasjon: Del aldri sensitive opplysninger, som passord eller kredittkortinformasjon, med ukjente personer eller organisasjoner.

Ta gjerne kontakt med oss om du har motatt noe du anser som mistenkelig.

Oppdatert: 7.11.2024