Dobbeltfortolling i TVINN

Dobbeltfortolling i TVINN

Dobbeltfortolling er en av de hyppigste feilene i TVINN med over 10 000 tilfeller i året.

En dobbeltfortolling er når samme forsendelse fortolles to ganger. Både spedisjonsbransjen selv og Tolletaten bruker mye undøvendig tid på oppretting av dobbeltfortollinger

Vanligste årsaker ved innførsel:

  1. Flerkolliforsendelser

    Hver enkelt forsendelse blir fortollet med samlefaktura.

    Løsning: Les faktura nøye. Er fakturaens vekt, verdi, mengde, realistisk i forhold til forsendelsen.

  2. Forpassing og nytt godsnummer.

    Fortolles på begge godsnummer.

    Løsning: Sjekk om fortolling allerede er gjort.

  3. Brukt for å rette opp deklarasjoner

    Løsning: Ikke gjør det på denne måten, rett den i elektronisk endringsmelding.

  4. Ukjente årsaker, for eksempel slurv

    Løsning: Ta deg god nok tid


Vanligste årsaker utførsel:

  1. Deklarant oppdager feil i deklarasjonen, lager en ny og sletter den som er feil.

    Løsning: Ikke gjør dette, rett den i elektronisk endringsmelding.
  2. Ved maskestopp og eventuell dokumentkontroll, sendes i stedet en helt ny deklarasjon i TVINN. Kanskje fordi det haster?

    Løsning: Ikke gjør dette, det er å omgå tolletatens kontroll og kan medføre straffereaksjon og overtredelsesgebyr.

Hva kan konsekvensen av dobbeltfortolling være?

  • Feil fortollingstidspunkt
  • Feil tollsats/avgiftssats
  • Feil valutakurs
  • Feil i handelsstatistikk
  • Økte kostnader i både tidsbruk og penger

Hvordan rette en dobbeltfortolling?

Bruk Elektronisk endringsmelding

Dersom hele deklarasjonen skal slettes, bruk kategori RE, typetilfelle 0021 og slett alle varelinjer. I rubrikk 44 skriver du ekspedisjons- og løpenummer på den deklarasjonen som skal gjelde.

Har du ikke Elektronisk endringsmelding kan du benytte ALTINN. Være oppmerksom på at saksbehandlingstiden på ALTINN-søknader er betydelig lenger enn ved Elektronisk endringsmelding.

Dersom din forsendelse er stoppet i maske eller dokumentkontroll utenom Tolletatens åpningstider, ikke dobbeltfortoll. Det kan fort bli dyrere enn du hadde tenkt.

Hastesak

Dersom du oppfyller et av følgende kriterier kan du kontakte Operasjonssenteret i Tolletaten, telefon 22 86 02 00 (Det er gebyr for arbeid utenom kontortid). Se her for priser.

  • Sendinger som gjelder force majeure
  • Nødsendinger
  • Sendinger med stor betydning for helse, miljø og sikkerhet
  • Sendinger som blir ødelagt/fordervet dersom de ikke frigjøres, som for eksempel fisk og lett bedervelige varer

Oppdatert: 27.11.2024